Veterinär

Som sagt var så skulle veterinär Daniel Schützer komma hit och kika över 2 av hästarna. Jenny ville ha ett böjprov på Frilla för hon misstänkte att hon hade ont i framknäna. Mkt riktigt så hade hon lite i ett av framknäna så det vart behandling där, samt i båda bakbenen vart det med behandling då. tråkigt när det blir så men att nu får vi väl hoppas att det är sista gången det behövs och att hon funkar sen. Resten kommer på Jennys blogg om den hästen..
Där håller dom då på med böjprovet.

Serena ville jag att han skulle kolla igenom tänderna på för hon bråkar så fort det råkar flytta bettet litegrann i mun på henne. Så det gjorde vi då. Helt korrekt så hade hon problem med sina tänder som jag misstänkt tidigare, han gjorde en enklare raspning utav tänderna. Sen hade hon en vargtand som stack ut pytte lite som inte det gick göra något åt så den skulle jag vänta med i ca 6 månader så den kom ut, också var det lite rött och irriterat där inne runt tanden så jag förstår om hon krånglar när det stöter emot där..
Nu ska det bli nytt bett som är så mildt jag kan ha på henne och jag kommer fortsätta träna lugna turer med henne tills jag känner att hon funkar bra i mun igen och att allt stämmer för henne..
Härnäst nu för Serena så är det en Broman tur med så det är klartecken där med. Då har jag gjort alla koller jag behöver sen för att veta att min häst är fullt frisk och kan träna på som vanligt.. Och jag gör inte testerna för ATT det är fel utan det gör jag bara för att jag vill få grönt på att allt står bra till med henne så hon har alla förutsättningar att träna på och komma igång..
Detta med tänderna och tidigare böjprov hos Daniel gjorde jag dock för att jag märkte felen, men Broman ska jag åka till enbart för att kolla så allt är RÄTT..

Kommentarer
Postat av: Anonym

finns ju det där bettlösa huvudlaget, fast kanske lite dyrt att köpa för en korts användning.. Jag är lite sugen på det, ska fungera bra på heta hästar säger de.

2012-03-01 @ 08:16:04
Postat av: Johan Jonsson

Anonym-> Ett bettlöst var precis vad jag åkte iväg och köpte idag efter det att jag slutade jobbet :) Jag kommer lägga ut bild på det senare sen när jag testat kommer jag skriva vad jag tycker om det samt hur det funkar :)

2012-03-01 @ 16:46:40
URL: http://hawkjonsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

ah toppen, ja det finns ju hackamore som du köpte, det tänkte jag inte på ;) jag tänkte på det här rätt "nya" huvudlaget som kommit, det var det jag menade blev lite dyrt. Men hackamore funkar ju absolut lika bra! Brukade rida med det förut, men har aldrig testat att kört med det. Intressant att lsa hur det funkar.

2012-03-01 @ 18:56:01
Postat av: Johan Jonsson

Anonym--> Ja det ska bli intressant. Gäller bara att få det perfekt inställt så inte det istället vänder på steken och blir ett livsfarligt vapen mot hästen :D

2012-03-01 @ 19:02:35
URL: http://hawkjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0