1.a turen med Hackamore

Idag när jag kom hem från jobbet så drog jag iväg till stallet och började göra i ordning ett huvudlag med hackamore på som Serena ska använda i sin träning.. Så jag satte ihop allt detta och började sela på henne för att dra ut..
Har ju fått lite olika kommentarer angående det där bettlösa att det ska vara livsfarligt, man knäcker nosryggen enkelt, vissa tycker det är bra och hit och dit med det.
Här är mitt utlåtande om detta..
Jag hade INGA som helst problem med att köra en häst med bettlöst ( Hackamore ) överhuvudtaget. Och då går tankarna i mitt huvud direkt runt dom som nu tycker att det är livsfarligt, eller att man bryter sönder hästen, hur kör ni era hästar ?? Alltså ska man tex nu då knäcka nosryggen på hästen med detta under en träningsrunda då bär du dig fruktansvärt dumt åt. Det är så att när man tränar hästarna så får man använda hjärnan och sunt förnuft helt enkelt och tänka på hästen samt hur du själv hanterar olika situationer.
Jag personligen är lugn och sansad i träningen jag sitter inte och drar och sliter i tömmarna och beter mig som en dåre, utan håller jämt och fint i tömmarna så det hela tiden är ett stabilt och bra tempo, och på detta viset kommer inte hästen ta skada av att använda bettlöst eller någon form av annat bett heller. All utrustning man änvänder på hästar kan bli farligt om man hanterar det fel, så får vi nog se på det hela. Nog om det.
Iaf tummen upp för hackamore- Hästen kunder idag träna utan att känna smärta runt den irriterade delen i munhålan, hon slutade samtidigt rycka och kasta med huvudet, och hon bröt heller inte längre i vagnen. Alla dessa små faktorer uppstod alltså pga att hon har problem med en tand.
Så nu är beslutet fattat. Vi kommer boka in en tid för henne på ATG så dom kommer att ge henne lugnande och sen ta bort tanden och utföra en besiktning i hela mun. Då vet vi sen att inte det finns några mer tandproblem iaf..
Bild: Bettet jag använde idag..

Kommentarer
Postat av: bettan

jag skulle rekomendera att köpa hhbb huvudlaget då slipper hästarna ha eller få ont i sin mun. Dyrt är det men kanonbra. Å man får tävla med det åxå.

2012-03-02 @ 20:48:01
Postat av: Johan Jonsson

Bettan--> Har du möjligen någon bild av ett sådan du kan fixa fram så jag får se hur det ser ut? Misstänker att jag vet och då måste hästen fortsatt ha ett bett i mun om inte jag kollat fel nu så att säga. Men då går det inte iaf för hon ska inte ha något alls i sin mun just nu för att det som är irriterat ska bli bättre för henne någon gång.. Veterinären har föreslagit helt bettlöst åt henne. :)

2012-03-02 @ 21:12:27
URL: http://hawkjonsson.blogg.se/
Postat av: Dedde

Visst är de kul att folk lägger sig i.

Tänk om dom kunde sköta sitt istället. vi alla gör ju olika men alla hästar.

Jag hade fel bett på Grace bara för hon råkade gapa på en bild. Ibland funderar man hur vissa tänker!:p

2012-03-02 @ 21:33:50
URL: http://deddejonsson.blogg.se/
Postat av: Johan Jonsson

Dedde-> Helt sant. Men vissa människor har ett begär av att alltid vara med och lägga sig i och lägga sina kommentarer för att dom måste få visa att dom kan nått. Men istället blir det fullständigt fel för dom och börjar istället klaga på saker som funkar bra :)

2012-03-02 @ 21:37:09
URL: http://hawkjonsson.blogg.se/
Postat av: Larre

Fast Hackamore är bevisat farlig, googla på Hackamore så får du se. Det är skillnad på att lägga sig i och att vilja hjälpa/varna...

2012-03-03 @ 22:06:52
Postat av: bettan

Googla på kerstin kemlen så kommer du på hennes sida. Jo man har bett men bara i tävling. Hemma körs det utan bett med huvudlaget.

2012-03-04 @ 14:58:21
Postat av: Britt

Vad jag tycker är negativt med hackamore är att det ofta kan bli tryck (av metalldelen där kindkedjan sitter fast) mot kinderna. Och via det mot kindtänderna och att det då kan bildas sår i slemhinnan.

2012-03-04 @ 21:38:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0